شاید منتقد...

سکوت

سکوت

شاید منتقد...

- کیان زندی:

+ نقد به مانند عکس است. و منتقد، عکاس

+ در عکاسی، تفاوتی نمیکند که سوژه دلنشین است یا عذاب آور، عکاس باید به درستی بتواند عکسی قابل تحمل برای مخاطب خود ثبت کند. که در نتیجه حس او را تحریک کرده و قاب لحظه را ماندگار کند.

+ نقد فیلم نیز باعث میشود آن فیلم در تاریخ ثبت شود و یا کنار زده شود. پس هر قابی(فیلم) لایق نقد نیست.

+ نقد نادرست، اگر مثبت باشد و یا منفی، به مانند عکسی بدون رعایت اصول عکاسی است که هم سوژه و هم عکاسش را قربانی میکند.

+ یک شات صحیح نقد، یک شات ماندگار زیستی است. در موازات یک سوژه عکاس که این نقش را ایفا می‌کند.

+ عکاس دید(فرم-زیست) منحصر به فرد خود را دارا است. منتقد نیز می‌بایست دید(قلم-لحن) خود را دارا باشد و قلابی نباشد.

+ عکس وظیفه دارد رازی داخل سوژه بیان کند.

+ عکس و نقد، هر دو پدیده‌ای دست دو هستند که وجودشان وابسته به امری دسته اول است.
اما با این وجود، توانائی آن را دارند که امر دست اول را به ثبت کرده و تاثیرگذاری آنها را افزایش یا کاهش دهند.
پس در واقع امر دسته اول نیازمند اینگونه ثبت شدگی در زمان است.

پیوندها

مقاله یک عکاس یک حس

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۸، ۰۵:۰۸ ب.ظ


به نام خالق سرگرمی و هنر

 

"عکاسی مقوله ای است که دیگر هر فردی در آن دست برده است و یا بهتر است بگویم به آن دست برد زده است."

- در این مطلب که ممکن است ادامه دار هم باشد قصد دارم دیدگاهی به عکاسان دغدغه مند ارائه دهم.

+ عکس پدیده است که از زمان حال می آید - در مورد گذشته است - و در آینده روایت و سیر میکند.

+ عکاس در ابتدا می بایست ژانر خودش را بیابد.
یعنی آن که میتواند در هر زمینه ای مشغول شود تا در نهایت با ناخودآگاه عکاس خود هماهنگ شده و بتواند در آن ژانر خودش را ادامه دهد.

+ عکاس موجودی است که هیچگاه فرصت برای آن چیزی که در نظر دارد را در اختیار ندارد.
یعنی آن  که شما به  هیچ وجه زمانی ندارید تا سوژه را برانداز کنید یا در مکان مناسبی قرار بگیرید.
سوژه امری است متحرک که نسبت به عکاس به شدت بی رحم است.

+عکاس باید دوربین را بشناسد و آن را به عنوان بهترین دوست و همراه خود برگزیند.
باید دوربین عکاسی تبدیل به یکی از اعضای روحی شود تا آن که بتواند در کمترین زمان با او بهترین لحظات را ثبت کند.

+عکاسی امروزه دیگر امری ثبت کننده و گذرا نیست. چرا که می بایست حسی را در آن جای داد تا مخاطب را در انبوهی از عکس های ضد حسی بازدارد.

+ عکس تک فریمی است که میتواند در حد یک فیلم سینمایی با ذهن محاطب کار کند.
یعنی آن که نه به دنبال شعار و نه به دنبال تکرار واقعیت. بلکه به دنبال ثبت حس خود عکاس باشد.
حس عکاس در عکس شناور است.
به طوری که عکاس در ابتدا عکس را برای خود گرفته و سپس با برقراری ارتباط با دنیای عکس آن را در اختیار مخاطب میگذارد.

+ دنیای عکس از واقعیت می آید ولی صرفا واقعیت را بیان نمی کند.
یعنی آن که از دیدگاه مخاطب، هستی آن لحظه   گذشته است و دیگر به نیستی تبدیل شده. در عین حال که عکس موجودی زنده است و به نیستی نمی رسد. چرا که از پس نیستی ذهن مخاطب است که باری دیگر به هستی دست یافته و می تواند روایت گر و حس برانگیز باشد.



🖊 - یادداشتی از: کیان زندی
📸 - عکس : کیان زندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی